Roparun: een bijzondere estafetteloop voor het goede doel
Als sponsor delen wij graag het verhaal van een bijzondere estafetteloop voor het goede doel: de Roparun. Door de samenwerking met MTVNL zorgen we dat de Roparunradio landelijk is te beluisteren op DAB+. Lees hieronder het interview met Jim Friederich en kom achter het verhaal van de Roparun en hoe jij kan bijdragen aan dit mooie initiatief!
Kun je het verhaal achter de Roparun kort uitleggen en waarom dit evenement zo bijzonder is?
De Roparun is een non-stop estafetteloop voor mensen met kanker. 205 teams lopen en fietsen tijdens Pinksteren vanuit Clastres (Frankrijk) of vanuit Enschede naar Rotterdam in één weekend. De afgelopen maanden hebben zij in teamverband verschillende acties georganiseerd om geld op te halen voor het goede doel. Van koekjes bakken tot pubquizzen en van het inzamelen van statiegeldflessen tot het wassen van auto’s. Het geld wordt ingezet om het leven van mensen met kanker voor zover mogelijk draaglijker te maken. Op maandag 9 juni, tweede pinksterdag, worden alle deelnemers onthaald door tienduizenden mensen op de Binnenrotte in het centrum van Rotterdam. Alle seinen staan op groen voor een fantastisch weekend. Voor zowel deelnemers, vrijwilligers als het publiek langs de route!
Welke uitdagingen komen jullie elk jaar weer tegen bij de voorbereiding en uitvoering?
Wij hebben als organisatie maar één keer per jaar de kans om het goed te doen, simpelweg omdat het evenement maar één keer per jaar plaatsvindt. Dat betekent dat we er ieder jaar alles uit willen halen wat erin zit. Voor de bekendheid van onze organisatie is landelijke media-aandacht ontzettend belangrijk, dat lukt ieder jaar maar is wel een jaarlijkse uitdaging om te realiseren. Een andere uitdaging is bijvoorbeeld het mobiele bereik in Noord-Frankrijk voor onze radio- en tv-verslaggevers en fotografen. De mobiele dekking is daar altijd erg slecht. Het vergt dus veel voorbereidingswerk om altijd live te zijn.
Hoe draagt de Roparun bij aan het verbeteren van de levenskwaliteit van mensen met kanker?
Door ervoor te zorgen dat iedere gedoneerde euro komt op de plek waar het op dat moment het hardst nodig is en direct bij de mensen die het het hardst nodig hebben. Wetenschap en onderzoek zijn ook ontzettend belangrijk, maar dankzij onze bijdragen bieden we direct comfort in moeilijke tijden. Denk aan vakantieweken voor zieke kinderen, een praatgroep voor vrouwen met kanker die hun borsten verliezen of een ‘keppie’ zodat je je comfortabeler voelt met een kaal hoofd. Wij maken samen met de teams het verschil en dat doen we met heel erg veel liefde.
Broadcast Partners en MTV-NL sponsoren de Roparun door de Roparun-radio uit te zenden op DAB+. Wat betekent deze extra zichtbaarheid voor jullie als organisatie?
Roparunradio zendt al 33 jaar uit en is door de jaren heen gegroeid tot een evenementenzender met een enorm bereik. We doen dit al jaren in samenwerking met de lokale omroepen langs de route. Dankzij hen hebben we heel veel ‘kleine bereikjes’ die ook enorm belangrijk zijn, maar dankzij onze landelijke uitzendingen bij Broadcast Partners en MTVNL bieden we zoveel meer mensen de mogelijkheid naar ons te luisteren. Daardoor kunnen we veel meer mensen vertellen over de Roparun, het goede doel en de impactvolle verhalen van de deelnemers.
Wat kunnen luisteraars verwachten van de Roparun-uitzending via de radiostream op DAB+?
Het wordt echt heel erg leuk. We sturen circa tien verslaggevers de route op om de Roparun dag en nacht voor ons te volgen en te verslaan. We starten op vrijdag 6 juni om 18:00 uur en gaan dag en nacht door tot maandag 8 juni, 20:00 uur. We gaan vooral veel leuke, emotionele, bijzondere, gekke en mooie verhalen optekenen. In de studio in Barendrecht ontvangen we gasten die betrokken zijn bij een goed doel die een donatie van Stichting Roparun hebben gekregen. We brengen ieder uur een actuele nieuwsupdate en zorgen daarnaast ook voor hele leuke muziek. Op maandag 9 juni bouwen we een tweede radio- en tv studio op de finish in het centrum van Rotterdam en vanaf 12:00 uur gaan we een prachtige slotshow maken die ook live te volgen is op Radio en TV Rijnmond. De weersverwachtingen zijn goed, dus ik zou zeggen: lekker in de tuin gaan zitten, koud drankje erbij en het hele weekend lekker luisteren naar de radio. Je wilt echt niks missen.
Hoe kunnen bedrijven of luisteraars zich op hun eigen manier betrokken voelen of bijdragen aan de Roparun?
Het allerbelangrijkste: doneren. Via de site van de Roparun kun je gemakkelijk een donatie doen. En iedere euro helpt ons echt. Het is zo geregeld. Je kunt natuurlijk ook op roparun.nl/route kijken en de deelnemers op de Nederlandse en Franse route aanmoedigen. Veel lokale ondernemers, bewoners, verenigingen en oranjecomités organiseren feestelijke activiteiten. De deelnemers kunnen steun langs de route heel goed gebruiken. Klapstoel en lunchbox mee en klappen dus!
Wat is jullie droom voor de toekomst van de Roparun, en hoe zie je de rol van mediapartners daarin verder groeien?
We hopen op veel meer teams, de komende jaren. Dat is moeilijk, want deelname aan de Roparun is niet niks en vraagt veel. Maar als je het eenmaal hebt meegemaakt wil je niet meer anders. We gaan de komende jaren onze stinkende best doen om voor de lange termijn nieuwe teams aan ons te binden. Wat dacht je van een mooi Broadcast Partners-team volgend jaar? Lijkt me leuk!
Naast onze eigen kanalen hopen wij nog steeds op een verbintenis met een bekende, landelijke mediapartner. Dat is erg belangrijk voor de groei van de Roparun. Het evenement, het nationale karakter, het saamhorigheidsgevoel en de impact die wij maken lenen zich ook perfect voor een landelijke mediapartner om zich aan ons te binden.
Wat is je boodschap aan de luisteraars die willen bijdragen, bijvoorbeeld door mee te doen, te doneren of het woord te verspreiden?
Luisteraars zou ik vooral willen oproepen om te genieten van wat je hoort op de radio en ziet via de beelden. Ons vrijwillige team (meer dan 65!) voor en achter de schermen geeft echt alles om mooie radio en tv te maken dus zij verdienen dat het gehoord en gezien wordt. Maar nog belangrijker: kom de teams supporten langs de route en vertel anderen over de Roparun. En als het even kan, is iedere euro meer dan welkom. Wij garanderen een zeer warme besteding.
Deze website gebruikt cookies om u de beste ervaring met onze website te geven. Cookies worden in de browser opgeslagen en helpt ons team om onze website te optimaliseren en te verbeteren. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie.
Strikt functionele cookies
Deze cookies zijn nodig om je voorkeuren voor de cookie instellingen op te slaan.
Als je dit uitzet, kunnen we je voorkeuren voor cookies niet opslaan. Dat betekent dat u deze melding elke keer krijgt als u de website bezoekt.
Externe Cookies
Deze website maakt gebruikt van Google Analytics om anonieme informatie te verzamelen, zoals de hoeveelheid bezoekers. Deze cookies helpen ons enorm om onze website te verbeteren.
Zet de Strikt Noodzakelijke Cookies aan om uw voorkeuren op te slaan.
Additionele Cookies
Deze site gebruikt de volgende aanvullende cookies:
Zet de Strikt Noodzakelijke Cookies aan om uw voorkeuren op te slaan.