0 items
Selecteer een pagina

Op bezoek bij 100%NL

Woensdag 8 maart brachten wij, op internationale vrouwendag, een bezoekje aan de radiostudio van 100%NL. We spraken oprichter Herbert Visser over het ontstaan van 100%NL en de kracht van radio. Benieuwd wat Herbert zijn tip is voor de toekomstige generatie? 

 

 

Kun je wat meer vertellen over 100%NL, wanneer én hoe is 100% NL ontstaan? 

 

Er kwam een grote frequentieverdeling aan in 2003, net zoals die dit jaar ook weer plaatsvindt. De overheid had destijds bedacht dat er een ‘beauty-contest’ zou worden gehouden waarin plannen konden worden ingediend voor bepaalde muziekformats. Eentje daarvan was “Nederlandstalige muziek” en wij dachten dat we daarvoor wel een goed bidbook zouden kunnen maken. En het had even wat voeten in de aarde maar uiteindelijk hebben we die tenderprocedure gewonnen omdat we met onze plannen daadwerkelijk als beste uit de bus kwamen. Dat het in ieder geval een werkbaar plan was bewijst het gegeven dat we inmiddels letterlijk twintig jaar verder zijn.

 

Wat is jullie drijfveer en wat willen jullie uitdragen?

 

We zijn 100% NL maar we zijn ook SLAM! en Sunlite. Dat zijn onze 3 hoofdmerken. Twintig jaar geleden was onze drijfveer hele leuke radio maken. Maar inmiddels zijn we omgeturnd tot een volledig multimediaal mediabedrijf met naast de radiostations ook 100% NL TV en SLAM!TV; en we zijn ook zeer actief met onze merken 100% NL, SLAM! en Sunlite op social media. Met name SLAM! is een populaire speler op platformen als Instagram, YouTube en TikTok met leuke filmpjes gericht op een relatief jonge doelgroep. De drijfveer is om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van de radio- en videoproducties die we maken. En wat het uitdragen betreft: dat willen we doen op een niet-aanstootgevende manier. Iedereen moet zich bij ons welkom voelen en vooral bij ons blijven.

 

Wat is er (voor buitenstaanders) zo leuk/interessant aan het werken bij een radiostation?

 

Het is vooral een informele wereld. Ik kan niet voor de publieke omroep spreken maar bij de commerciële omroep worden alleen die mensen aangenomen die ook echt nodig zijn, en ze krijgen vervolgens veel verantwoordelijkheden en een eigen gebied waarbinnen ze moeten roeien met de riemen die ze hebben. Aan de ene kant kan dat lastig zijn omdat je niet zomaar even een zak met geld over de schutting kunt gooien; aan de andere kant geeft het je heel veel vrijheid om zelf creatieve oplossingen te verzinnen. Met name mensen die zelf het initiatief durven nemen kunnen zich als een vis in het water voelen bij een commerciële radiozender.

 

Woensdag 8 maart bezochten wij jullie radiostation i.v.m. Internationale vrouwendag, werken er veel vrouwen bij 100%NL?

 

Ja. Als we het over 100% NL hebben: op dit moment zijn het toevallig vooral mannelijke Dj’s die we hebben maar in het verleden is het meermalen en gedurende langere periodes voorgekomen bij 100% NL dat de Dj’s hoofdzakelijk uit vrouwen bestonden. Maar de producers die voor onze radioprogramma’s de onderwerpen bedenken en eventuele gasten regelen en daarmee hun doorslaggevende stempel op de uitzendingen drukken zijn wel vrouw. Alle muziek op 100% NL wordt uitgekozen door Bodine Hordijk en da’s ook een vrouw.

 

Wat vind jij de kracht van radio?

 

Bij radio krijg je niet alleen hele leuke muziek maar ook word je bijgepraat over de belangrijkste nieuwsontwikkelingen in de wereld en je hoort andere leuke onderwerpen waarin vaak  ook op de actualiteit wordt ingesprongen. Muziek is uiteraard heel belangrijk maar dat geldt net zo goed voor de andere leuke programmaonderdelen. En het allermooiste van radio is dat het het enige entertainmentproduct is waarbij je zelf ook iets anders kunt doen, zoals eten koken, grasmaaien, afwassen, een boek of tijdschrift lezen of uiteraard werken.  Het luisteren naar een podcast is iets anders want daar moet je geconcentreerd blijven luisteren. Ook de meeste Tv-programma’s of een streamingsdienst als Netflix lenen zich niet echt voor de achtergrond. Bij radio kan dat wel: lekker radio luisteren terwijl je iets anders aan het doen bent.

 

60% van jullie luisteraars zijn vrouwen, nemen jullie dit percentage bewust mee in jullie programma?

 

Jazeker! We halen alles uit de kast om deze luisteraars zo lang mogelijk naar ons te laten luisteren. We doen veelvuldig muziekonderzoek om zo erachter te komen welke liedjes ze het allermooist vinden. En ook bij de onderwerpen die in de radioprogramma’s worden behandeld bekijken we hoe we het zo kunnen brengen dat ze onze vrouwelijke luisteraars het beste aanspreken.

 

Hoe bevalt de samenwerking met Broadcast Partners, kun je daar wat meer over vertellen?

 

Die samenwerking gaat terug naar het prille begin van 100% NL. Al die tientallen zendmasten verspreid over heel Nederland die de programma’s van 100% NL, SLAM! en Sunlite de ether in slingeren is toch een complex stuk techniek. Het is daarom heel erg fijn voor ons dat er een specialistisch bedrijf bestaat in de vorm van Broadcast Partners die die technische sores uit handen neemt en er voor zorgt dat mensen in heel Nederland onze programma’s op hun radio’s kunnen ontvangen. Wij maken in onze studio’s onze radioprogramma’s en vanaf daar al zorgt Broadcast Partners er voor dat de programma’s overal in Nederland in de ether verschijnen.

 

Wat zijn jullie verdere toekomstplannen? Of hebben jullie tip voor de toekomstige generatie?

 

De tip voor de toekomstige generatie is dat “radio” ook in de verre toekomst een interessant medium zal blijven. Net zoals ook bij kranten het geval is, is het medium “radio” meermalen “dood verklaard”.  Dat begon in de jaren 50 toen de TV opkwam en veel toenmalige radiosterren overstapten naar de televisie. Maar “radio” vond zichzelf opnieuw uit en waar eerst drommen mensen ’s avonds radio luisterden gebeurde dat later overdag. Begin jaren 70 werd het cassettebandje uitgevonden waarop je zelf je eigen muziek kon opnemen en dat zagen veel mensen toen als het einde van de radio.  In de jaren 80 begon MTV met de hele dag muziekclips op TV dus was er te horen dat dat dan eindelijk het einde van radio zou betekenen. MTV begon ook haar uitzendingen met een liedje van The Buggles genaamd “Video Killed the Radio Star”.  Het liedje werd een grote hit, maar vooral dankzij de radio. In de jaren 90 kwam er dan de MP3-speler waarop je echt heel veel liedjes kon zetten dus nu zou het eindelijk wel eens afgelopen zijn met de radio. En weer vijftien jaar later begonnen Spotify en andere streamingdiensten die de radio zouden killen.

Op dit moment zijn er mensen die zeggen dat het podcasts zijn die het einde van radio zullen betekenen. Maar wat wij zien is dat het aantal mensen in Nederland dat wekelijks naar de radio luistert met 13 miljoen op een heel hoog niveau blijft. En dat ook de adverteerders de weg naar het medium radio blijven vinden. Dus laat je vooral niet gek maken:  het medium radio blijft ook de komende tientallen jaren een heel belangrijk medium en Broadcast Partners zorgt er voor dat luisteraars in de auto en thuis al die mooie programma’s gewoon uit de ether kunnen blijven plukken.

Broadcast Partners