Feel Good Radio: een strak format met classic hits en regionaal nieuws
Tijdens een gesprek met eigenaar Joey Koeijvoets bespreken we onder andere het oorspronkelijke idee achter Feel Good Radio, de uitdagingen, speciale momenten en profilering richting de toekomst.
Hoe was jullie ervaring bij de DAB+ dagen die Broadcast Partners organiseerde?
Leuk. Gezellig en vooral informatief. Er werd veel verteld over wat er op dat moment bekend was met betrekking tot de DAB+ verdeling. Ik weet nog dat ik een aantal dingen hoorde die ik nog niet wist, dus dat is zeker waardevol.
Wat was het oorspronkelijke idee en de inspiratie achter het ontstaan van Feel Good Radio?
De omroep is in 1986 ontstaan in Rijswijk. De omroepen uit Rijswijk en Pijnacker-Nootdorp zijn samengegaan in 2014, onder de naam Feel Good Radio. Ook zijn we bezig met het lokale nieuws. We waren in de regio al snel de grootste op dat gebied. Ik denk dat je als lokale omroep ook gewoon heel professioneel kan zijn.
Op welke doelgroep(en) richt Feel Good Radio zich voornamelijk?
Met Feel Good Radio richten we ons voornamelijk op een format met klassieke hits. Vooral de jaren 70, 80 en 90. Verder richten we ons op mensen die het plaatselijke nieuws of informatie uit de gemeente willen weten.
Zijn jullie betrokken bij de vorming van een streekomroep? Hoe zouden jullie deze streekomroep willen vormgeven en welke middelen zijn daarvoor nodig?
We zijn op dit moment in gesprek met twee andere gemeenten. Die gesprekken gaan goed. Je hoort wel eens in streken dat het lastig verloopt, maar bij ons gelukkig niet. Het lijkt me natuurlijk ook heel lastig om als verschillende omroepen samen te gaan. Je moet je product gaan aanpassen, maar je moet natuurlijk wel zorgen dat de luisteraar daar geen last van heeft. Daar zetten wij ons wel echt voor in. Dat veilig stellen voor de luisteraar zodat die kan blijven beleven wat hij nu beleeft.
Wat zijn de grootste uitdagingen waar Feel Good Radio mee te maken heeft? Op welke manier proberen jullie dit aan te pakken?
Simpel gezegd, de financiën. We worden bekostigd door het rijk, maar als je je vaste kosten betaald hebt kom je uiteindelijk op 0 euro uit. Er wordt van ons verwacht dat we naast radio ook online platformen en nieuwsvideo’s maken. Dan kunnen we geen professionals in dienst nemen. Dat lossen we op door veel met studenten en vrijwilligers samen te werken. Dan lukt dat goed.
Wat is jullie ervaring met Broadcast Partners geweest en hoe heeft deze samenwerking bijgedragen aan de groei en ontwikkeling van jullie omroep?
Slapeloze nachten, hoge bloeddruk. Nee hoor, haha. Wij werken al heel lang met Broadcast Partners samen. Vanuit de vorige lokale omroepen waar ik gewerkt heb ook al. De ervaringen zijn goed. De mensen bij Broadcast Partners werken er al heel lang, en weten er heel veel vanaf. Je bouwt echt een relatie met de mensen. Er wordt veel gekeken naar onze wensen, en we weten de producten echt samen te maken. Zo help je elkaar weer. En dat is vooral wat ik leuk vind aan Broadcast Partners. Het is niet alleen klant naar Broadcast Partners, maar het is gewoon samen het mooiste willen maken.
Zou je een speciaal moment of bijzondere prestatie waar je trots op bent willen delen?
We zijn heel erg bezig met het bereiken van de luisteraar. We kijken bij Feel Good Radio niet per se naar wat we zelf leuk vinden, maar meer: wat willen de mensen in de buurt horen, en hoe kunnen we ze bereiken? Toevallig kwamen we twee weken geleden op een piek van meer dan duizend luisteraars tegelijk op de stream. Dat is wel echt uniek als lokale omroep. Als je dan ziet dat mensen bij die community willen horen, is dat heel mooi. Dan kunnen we echt blij zijn dat we elke dag Feel Good Radio maken. Dat de luisteraars dat iedere dag aan kunnen zetten en dat we dan een deel van hun dag uit kunnen maken.
Kun je ons meer vertellen over de rol van Feed Good Radio binnen de lokale gemeenschap en hoe jullie deze versterken?
Als je kijkt naar Rijswijk bijvoorbeeld, met Rijswijk TV, hebben we bijna 13.000 volgers op Facebook. Als je kijkt naar het aantal Facebook accounts in Rijswijk, praat je dus over 35-40% mensen die ons volgen. Dat aandeel is dus best groot.
Regelmatig bereiken we per maand meer dan 200.000 keer gelezen artikelen. Dus we zijn echt wel de grootste nieuwsvoorziener in de gemeente. We zijn vrijwel de enige die op dagelijkse basis met het team video maken. Dus we leggen ook het cultureel erfgoed vast. We brengen classic hits in een strak format met regionaal nieuws, dus veel mensen in de regio Haaglanden luisteren dagelijks naar Feel Good Radio.
Hoe zorgen jullie ervoor dat de inhoud van jullie programma’s relevant en boeiend blijft voor jullie publiek?
We zorgen voor leuke items uit de buurt. Ook hele simpele dingen, er is een zwaan geboren. Dat scoort eigenlijk heel goed. Maar we focussen ook op de lokale politiek, om dat wat dichter bij de mensen te brengen. Wij vinden ook dat het onpartijdige verslag daarvan erg belangrijk is. Dus de balans tussen entertainen en informeren is voor ons heel belangrijk.
Wat zijn jullie plannen op het gebied van technologische vernieuwingen binnen de omroepsector, zoals AI-gestuurde contentcreatie of nieuwe platforms zoals podcasts?
We zijn daar wel mee bezig, onder andere op het gebied van nieuws. Toevallig kreeg ik gisteren weer een nieuwe versie van een AI nieuwsbericht. Met podcasts zijn we nog niet echt bezig. Dat is wel een wens, maar dat kost gewoon erg veel tijd. We hebben wel een studio die we daarvoor kunnen gebruiken, maar daar is momenteel geen bemanning voor.
Wat is jullie visie op de toekomst van de radio-industrie, vooral met betrekking tot de opkomst van digitale technologieën zoals DAB+?
Ik ben inmiddels iets positiever over DAB+, hoewel ik nou niet het idee heb dat veel mensen ernaar luisteren, omdat ze FM gewend zijn. Met DAB+ kan het volgens mij twee kanten op gaan; een succes worden of verdwijnen ten koste van online. We hebben in ieder geval veel vertrouwen in het laatste en zetten daarom alvast heel stevig en stabiel in op online. We profileren ons online met de kwaliteit van een landelijke zender, maar met lokaal en regionaal nieuws.
Hoe zien jullie de toekomst van Feel Good Radio?
Daar strijden we wel echt voor. Als lokale omroep ben je er echt om de lokale verhalen te brengen, en dat aan te bieden met de hulp van veel vrijwilligers. We hopen dat dat met de komst van streekomroepen niet zal verdwijnen. We willen dat de muziek in het teken blijft staan van wat de luisteraar wil horen. Dat mag niet verloren gaan.
In gesprek met Joey Koeijvoets van Feel Good Radio
Deze website gebruikt cookies om u de beste ervaring met onze website te geven. Cookies worden in de browser opgeslagen en helpt ons team om onze website te optimaliseren en te verbeteren. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie.
Strikt functionele cookies
Deze cookies zijn nodig om je voorkeuren voor de cookie instellingen op te slaan.
Als je dit uitzet, kunnen we je voorkeuren voor cookies niet opslaan. Dat betekent dat u deze melding elke keer krijgt als u de website bezoekt.
Externe Cookies
Deze website maakt gebruikt van Google Analytics om anonieme informatie te verzamelen, zoals de hoeveelheid bezoekers. Deze cookies helpen ons enorm om onze website te verbeteren.
Zet de Strikt Noodzakelijke Cookies aan om uw voorkeuren op te slaan.
Additionele Cookies
Deze site gebruikt de volgende aanvullende cookies:
Zet de Strikt Noodzakelijke Cookies aan om uw voorkeuren op te slaan.