0 items
Selecteer een pagina

Een mooie samenwerking tussen radiostations

We spraken Richard van der Veen over Streekstad Centraal.
Hoe zijn zij ontstaan? Wat is hun drijfveer? Je leest het hier:

 

 

Wanneer en hoe is Streekstad Centraal ontstaan?


Dat is de verzamelnaam, Streekstad Centraal. De paraplu boven de lokale kanalen zeg maar. Er wordt in onze sector hard gewerkt aan streekomroepen, die een groter bereik hebben dan Ă©Ă©n gemeente. Dus meer dan alleen Alkmaar of alleen Dijk en Waard. We presenteren ons als Streekomroep Streekstad Centraal, maar lokaal als Alkmaar Centraal, Dijk en Waard Centraal, Duinstreek Centraal en Heiloo Centraal.

Rond 2013/2014 zijn we begonnen met die samenwerking. Zo kunnen we effectiever en efficiĂ«nter werken. Nu zijn we Ă©Ă©n team met Ă©Ă©n dagelijkse centrale leiding en heten wij Streekstad Centraal. Het jasje van alleen de ‘lokale omroep’ trekken we uit, we gaan echt op een professioneler niveau aan het werk. Dat is leuk om te zien en te doen. We zijn in 2010 opgericht en ik ben zelf ooit als vrijwilliger ingestapt. Nu ben ik directeur/eindredacteur en verantwoordelijk voor vier betaalde fulltime krachten, zo’n acht  freelancers en zes vrijwilligers.



Wat is jullie drijfveer en wat willen jullie uitdragen?


We zijn in 2010 begonnen als Alkmaar Centraal, omdat wij vonden dat in de stad Alkmaar geen serieuze lokale omroep bestond. Een goede lokale omroep heeft een belangrijke mediafunctie in de maatschappij en wij vonden toen dat Alkmaar niet zonder kon. In 2012 werden we de lokale omroep.

Tegenwoordig beschikt iedereen over een mobiele telefoon en krijg je daar de klok rond alle informatie van de hele wereld op te zien. Maar toch hebben mensen steeds meer behoefte aan het nieuws van om de hoek. Daar horen lokale omroepen in te voorzien. Lokale organisaties kunnen hun informatie kwijt op lokale omroepen en de lezer en luisteraar is op de hoogte van de laatste lokale ontwikkelingen en nieuwtjes. Wij meten natuurlijk het bereik van onze artikelen en zien dat vooral echt klein lokaal nieuws enorm populair is. Hoe fijn is het om de buurvrouw die om hulp vraagt de hand te kunnen reiken? Of om met het goede nieuws van jouw organisatie iedereen in de regio te bereiken?

 

Wat is er zo leuk/interessant aan het werken bij een radiostation?


Het leukste is dat je razendsnel op de hoogte bent van de ontwikkelingen in je eigen regio. Alles wat je doet bij een lokale omroep, doe je voor je buurman of buurvrouw. Voor mensen die de zelfde binding hebben met de regio als jij. Je spreekt hun taal en zij jouw taal. Niet letterlijk natuurlijk, maar het is tastbaar werk, dichtbij en betrokken.

 

Wat vinden jullie de kracht van radio?


Radio is voor de luisteraar technisch laagdrempelig. Iedereen kan een radio aan zetten. Dat laagdrempelige moet er ook zijn voor de medewerkers. Wij zenden uit op FM en DAB+ en werken daarvoor samen met Broadcast Partners. Dat ontzorgt ons. Wij kunnen ons dan concentreren op de inhoud.

Want de kracht van een lokale omroep zit niet de muziek die je draait, maar in de lokale content. Daarmee maak je het verschil, die vind je nergens anders. Je zet je radio aan en doet ondertussen de was of boodschappen. Of je rijdt naar je werk. Of luistert op je werk. Super simpel en je bent direct op de hoogte van de laatste lokale ontwikkelingen in je buurt.

 

Welke producten hebben jullie onlangs nog aangeschaft en waarom?


Momenteel testen wij met SmartRadio, omdat wij altijd geĂ¯nteresseerd zijn in nieuwe technieken. Wij onderzoeken graag welke nieuwe mogelijkheden zulke producten ons bieden, mogelijkheden die wij daarvoor niet hadden. Alles wordt namelijk bereikbaarder door nieuwe technologie en dat is nou juist waar wij als lokale omroep voor gaan. Twee jaar geleden testten we al met AI, toen bleek dit nog niet toereikend voor ons. Nu kijken we dus naar SmartRadio, wat betekent het voor ons als we radio naar de Cloud verplaatsen? Vereenvoudigt het ons werk? Of juist niet?

We zijn zwaar geautomatiseerd en maken in principe geen live radio, wij hebben wel een studio en productiefaciliteiten, maar daar worden voornamelijk podcasts opgenomen, wordt nieuws gelezen en geproduceerd. Alles is van te voren opgenomen en wij zenden het uit. Live doen we alleen als het Ă©cht toegevoegde waarde heeft. We hebben tot voor kort altijd softwareprocessing ingezet. Maar hebben nu toch twee ORBAN audioprocessoren gekocht vanwege onze interne groei. Daar hoeven we niet doorlopend softwarebeheer op uit te voeren. Hebben we geen omkijken naar. En daar zijn we tevreden over.

 

Hoe bevalt de samenwerking met Broadcast Partners, kun je daar wat meer over vertellen?


De samenwerking vind ik heel prettig, omdat wij altijd een luisterend oor vinden. Als wij een stapje extra nodig hebben van Broadcast Partners, dan wordt die stap ook gewoon gezet. We hebben fijne gesprekken met de accountmanager van Broadcast Partners en hij neemt altijd de tijd voor ons. Vooral bij de uitrol van DAB+ hebben jullie echt een grote rol gespeeld, wij zijn enorm goed geholpen.

 

Wat zijn jullie verdere toekomstplannen en wat zijn jullie uitdagingen?


Specifiek voor ‘radio’ is het echt een uitdaging dat radio er toe moet blijven doen. Radio is zich op dit moment opnieuw aan het uitvinden. De jongere generatie luistert nu veel minder naar de radio. We merken wel dat er weer een groep opstaat die radio interessant vindt. De podcasts zijn toch een beetje radio 2.0. en flink in opkomst. Noem het maar ‘de YouTube van de radio’. Wij zetten daarom steeds meer in op podcasts.  Die luisteren mensen wanneer zij dat willen. Daar zit een kans.

 

Hebben jullie een tip voor de toekomstige generatie?


Ik hoop vooral dat de komende generatie ook nog echt radio gaat maken. Ik denk dat we een enorme toename van podcasts zullen zien, omdat dit medium minder veeleisend is dan radio. En dan bedoel ik weer dat ‘YouTube-effect’. Momenteel kan ik radio niet los zien van podcasts. Podcasts bereiken diverse doelgroepen op een makkelijke manier. De kracht van podcasts is dat je ze altijd online terug kan blijven vinden. Het gaat dus nooit verloren, je uitzending is nooit voorbij.

Mijn tip voor de toekomstige generatie is: Heb je een goed idee? Stap naar een lokale omroep en leg je idee neer, maar sta ook open voor feedback en ga in gesprek. Indien jij een goed idee hebt over een podcast of iets anders, dan kan een lokale omroep je verder helpen. De lokale omroep heeft immers het bereik al. Wij kunnen een slinger geven aan de beginnende podcaster. Een streekomroep als Streekstad Centraal heeft al de nodige ervaring, wij kunnen je dus verder helpen.

 

Interview met Richard van der Veen – Streekstad Centraal – Al het nieuws uit Alkmaar, Dijk en Waard, Duinstreek en Heiloo (streekstadcentraal.nl)

Broadcast Partners