Het is essentieel om studenten praktische vaardigheden en ervaring te bieden in een evoluerende wereld van media. Bij de school ‘Rijn IJssel’ zijn ze er zich van bewust studenten praktische vaardigheden mee te geven. Ze hebben een ambitieuze stap gezet om een volledig uitgeruste studio binnen de school te creëren. We spraken Jelle Seubring over de ontwikkelingen en de apparatuur in de studio.
Een Nieuwe Horizon voor Creatieve Educatie
De oprichting van Studio Rijn IJssel Arnhem was een mijlpaal in het streven naar hoogwaardige mediaproductie-educatie. Maar wat dreef ons om deze volledig uitgeruste studio binnen onze school te creëren? Het antwoord is simpel: we wilden onze studenten de best mogelijke basis bieden voor een carrière in de mediawereld. Bij de opleiding Mediaredactiemedewerker (MBO Niveau-4) is radio een van de kernvakken waar we studenten voor opleiden. Voorheen hadden we alleen een mobiele studio, die geen vaste ruimte had. Met onze verhuizing was het de perfecte gelegenheid om te investeren in een vaste, altijd beschikbare radiostudio.
Diverse Toepassingen en Creatieve Vrijheid
Onze studio heeft veel te bieden en wordt gebruikt voor radiolessen, -projecten, podcastopnames en voice-overs. Wat ons echt enthousiasmeert, is dat fanatieke studenten de mogelijkheid krijgen om hun eigen radioprogramma’s te creëren. Deze programma’s worden uitgezonden op onze eigen radiozender, ‘Radio 026’, die online te beluisteren is en zelfs in de naastgelegen kantine. In de toekomst hopen we onze radiozender uit te breiden naar alle kantines op de locaties van Rijn IJssel, waardoor het een platform wordt dat echt door en voor studenten wordt beheerd.
Van Idee naar Realisatie: Het Opzetten van een Professionele Studio
Het opzetten van een professionele studio vereist planning en expertise. Ons team omvat meerdere vakdocenten die actief zijn bij regionale en landelijke omroepen. We hebben inspiratie opgedaan bij studio’s van landelijke zenders en stagebedrijven in de radiowereld. Deze combinatie van kennis heeft geleid tot de realisatie van Studio Rijn IJssel Arnhem.
Het Succes van de Studio: Educatieve Verrijking
De aanwezigheid van de studio heeft de educatieve ervaring aanzienlijk verrijkt. Studenten zijn dolenthousiast om in een professionele studio te werken. Ze merken al snel dat ze, wanneer ze stage lopen, al veel kennis hebben van het werken in een echte studio. Het feit dat de studio zich boven de kantine bevindt, maakt het nog specialer, omdat hij niet alleen zichtbaar is voor onze studenten en docenten, maar ook voor andere mensen in het gebouw.
De Toekomst van Studio Rijn IJssel Arnhem
We kijken naar mogelijke samenwerkingen met maatschappelijke organisaties in de regio, waarbij studenten betrokken kunnen worden bij verschillende projecten. Momenteel zijn er nog geen concrete plannen, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.
Uitdagingen en Groei
Natuurlijk zijn er uitdagingen bij het opzetten en onderhouden van een studio. We hebben geïnvesteerd in netwerkconfiguratie om ervoor te zorgen dat de studio soepel kan functioneren. Ook werken we aan verbeteringen in de koeling van de ruimte om het geluidsniveau te verminderen. We hebben geleerd dat een studio nooit echt ‘af’ is en dat voortdurende aanpassingen nodig zijn om te blijven voldoen aan de behoeften van onze studenten en het snel veranderende mediaklimaat.
De Digitale Axum en AETA-Apparatuur
Knopjes zijn eng! Dat is altijd de eerste indruk van veel studenten. Maar als ze het eenmaal doorhebben durven ze wel meer. Het fijne aan een digitale tafel als de AXUM is dat veel instellingen verborgen kunnen worden, zodat studenten niet per ongeluk instellingen wijzigen. Daarnaast is het terugzetten van een ‘standje’ ook zo gedaan. Voor de non-stop die we uitzenden (online en in de kantine van meerdere locaties) hebben we een schakeling gemaakt op de control-module. De studio staat standaard op ‘off air’. Als de student een live programma wil maken, kan hij eenvoudig de studio live schakelen en de nonstop uitzetten. We zijn zeer tevreden met de digitale Axum-mengtafel van D&R, omdat deze veel aanpassingsmogelijkheden biedt. De AETA µScoop en AETA ScoopFone 4G hebben zich bewezen als betrouwbare tools voor verbindingen en live verslaggeving op locatie. Studenten hebben de mogelijkheid om te leren werken met professionele apparatuur, wat hen een voorsprong geeft in hun toekomstige carrière. We zijn tevens heel tevreden met de AETA’s die we in de verschillende studio’s hebben hangen. Een set wordt gebruikt voor een vaste verbinding tussen onze vaste en mobiele studio. De ander wordt gebruikt voor de AETA ScoopFone 4G. Hierdoor hoeven we eigenlijk nooit te wisselen in de codec. De verbinding is steady, poorten openen is niet nodig en ze zijn simpel te beheren. Een groot voordeel is dat ze gevoed worden via PoE, dus je netwerk- en audiokabels erin en je kan beginnen. De AETA ScoopFone gebruiken we voor live verslag op locatie. Dat werkt ook perfect. Via de talkback op de AXUM kan gemakkelijk gecommuniceerd worden buiten de uitzending om. Het enige nadeel waar studenten soms tegenaan lopen: je moet niet vergeten hem op te laden.
Integratie in het Lesprogramma
De studio is volledig geïntegreerd in ons lesprogramma. Studenten beginnen met ‘droog oefenen’ en leren geleidelijk de kneepjes van het vak. In het tweede leerjaar hebben studenten de mogelijkheid om te kiezen voor een verdiepend keuzedeel in radio.
Tip voor andere scholen
Het is belangrijk om in een vroegtijdig stadium al te kijken naar facilitaire zaken in de ruimte, zoals akoestiek, koeling, elektra en netwerkvoorzieningen. Daarnaast bestaat een radiostudio tegenwoordig uit meer dan een paar audiokabeltjes. Vrijwel alles is Audio over IP, wat een goede samenwerking met netwerkbeheer vraagt. Maar als die eisen en wensen duidelijk zijn is er, naar onze ervaring, veel mogelijk.
Toekomstige Uitbreidingen en Samenwerkingen
We overwegen de studio beschikbaar te stellen voor andere opleidingen binnen onze school, evenals voor technische opleidingen in de toekomst. We hopen dat de studio een belangrijke rol zal blijven spelen in het opleiden van nieuwe generaties mediaprofessionals.
Blijven Innoveren en Inspireren
De mediawereld blijft evolueren, en wij evolueren mee. Podcasts zijn de laatste jaren steeds populairder geworden, maar lijken vooral een plek te krijgen naast radio, in plaats van een vervanging te zijn. In onze lessen en projecten haken we daarop in. Maar je weet nooit wat voor nieuwe media-uitingen er weer verschijnen. We hopen met de opleiding Mediaredactiemedewerker steeds weer verse redacteuren klaar te stomen voor de beroepspraktijk. We zetten veel in op radio, waarmee we ons proberen te onderscheiden. We anticiperen op nieuwe trends en technologieën en passen ons lesprogramma dienovereenkomstig aan. We zijn vastbesloten om onze studenten te blijven inspireren en voor te bereiden op een boeiende carrière in de media. Studio Rijn IJssel Arnhem is meer dan alleen een studio; het is een broedplaats voor creativiteit en innovatie. We zijn trots op wat we hebben bereikt en kijken met enthousiasme uit naar de toekomst, waarin we blijven groeien, leren en inspireren in de wereld van media en creatieve industrieën.
In gesprek met Jelle Seubring van School Rijn IJssel
Foto: Rijn IJssel
Website: Meer dan 150 Mbo-opleidingen in Arnhem en Wageningen | Rijn IJssel