menu

DMG Deurne: het geluid van innovatie!

Bij de levendige studio van DMG Deurne vormt de audioapparatuur het kloppende hart van hun geluidswereld. Tijdens een gesprek met de algemeen coördinator werd duidelijk hoe deze toevoeging elk geluid en elke stem tot leven brengt.

 

 

Kun je wat meer vertellen over DMG Deurne en het ontstaan?

Sinds 1994 is er geen lokale omroep in Deurne geweest. In 2011 is onze omroep ontstaan, omdat Deurne graag een lokale omroep wilde hebben. We zijn van start gegaan met een grote groep enthousiaste vrijwilligers. In 2013 is besloten om te gaan professionaliseren. Een reden hiervan is de omroep georganiseerder maken. De afgelopen twaalf jaar zijn we enorm gegroeid, zowel online als offline. Daar zijn we ontzettend trots op.

 

Wat vinden jullie de kracht van radio?

Het leuke aan radio is dat je kunt communiceren met de luisteraar thuis, waardoor je een band kunt opbouwen met de personen ‘aan de andere kant’ van de radio. Je kan als individu de mensen een hele wereld van muziek en geluid laten horen, waar elke luisteraar een eigen beleving bij heeft. Je hebt zelf alles onder controle en kan je vrijheid en creativiteit kwijt in de uitzendingen die je maakt. Daarnaast kun je als lokale radiozender heel dichtbij de mensen staan. Iets dat voor regionale- en nationale radiostations veel moeilijker is. Daarom zorgen we er bij DMG voor dat alles wat we doen relevantie heeft in de lokale maatschappij. Of het nu een nieuwsbericht of een spelletje is, aan alles geven we een lokale draai, zodat het betrekking op Deurne en haar inwoners heeft. Dat is de kracht van DMG; we staan midden in de samenleving en vormen daar een verbindende factor in door bijvoorbeeld interactie die wij hebben met inwoners, verenigingen, stichtingen, ondernemers en de gemeente.

 

Waarom hebben jullie de beslissing genomen om technologische upgrades door te voeren en geavanceerde apparatuur te implementeren in jullie studio?

We merkten dat de continuïteit een issue werd. Er viel steeds vaker apparatuur uit of we hadden te maken met storingen. Op het moment dat er steeds een technicus moet langskomen om dat te laten repareren, weet je wel dat het tijd is om nieuwe apparatuur aan te schaffen. De studio was gewoon erg verouderd. We hebben dan ook een lange tijd kunnen sparen om zo’n mooie studio met professionele apparatuur neer te zetten. Dat heeft er ook voor gezorgd dat we ruimschoots hebben kunnen nadenken over hoe we alles precies wilden hebben.

Hoe heeft de Axia iQ-mengtafel jullie in staat gesteld om meer diepte en detail toe te voegen aan de geluidsproductie van jullie uitzendingen?

Allereerst is het een hele vooruitgang, omdat het een digitale mengtafel is. Hiervoor hebben we gewerkt met een analoge Dateq BCS 70. Aangezien deze mengtafel uit 1990 kwam, begon deze verschillende kuren te vertonen. De Axia iQ-mengtafel, biedt ons veel flexibiliteit. Hij is in te richten naar eigen wensen en behoeften. Bovendien is de tafel zeer overzichtelijk. Voor detail hebben we voor een tafel gekozen die qua uiterlijk lijkt op een analoge tafel, zodat het voor de diskjockeys geen grote overgang is. Tot slot zijn de displays ideaal. Ondanks dat ze niet heel groot zijn, kan je wel alles op de tafel een naam geven. Vroeger moesten wij stickers plakken, nu kun je het intyppen en staat het in het display. Zo makkelijk kan het zijn.

 

Wat heeft jou het meeste verbaast bij de upgrades die jullie hebben doorgevoerd?

Ik ben aangenaam verrast door de nieuwe functies van AerOn. Zo krijg je een waarschuwing als je een plaat dubbel in je playlist hebt staan. Dit voorkomt dubbele nummers in dezelfde dag, maar ook in de dag ervoor en erna. Bovendien hebben wij de Planner Expert versie. Hierbij zit ook een analyse tool. Je kunt dan snel en gemakkelijk zien hoe de muziek en promo’s door de week heen is gepland én controleren of de rotatie mooi diagonaal door de week heen loopt.

 

Hoe hebben de technologische upgrades jullie geholpen om nieuwe luisteraars aan te trekken en de betrokkenheid van bestaande luisteraars te vergroten?

We werkten voorheen nog met PC Radio Express, waarmee de mogelijkheden beperkt waren. We zijn blij dat de planningsmogelijkheden van AerOn veel meer controle biedt over hoe je muziekmix klinkt. Zeker voor ons Hot AC-format is het prettig dat je bij de ‘artist separations’ nu per artiest kunt aangeven wat de minimale tijd is waarbinnen er opnieuw een nummer van dezelfde artiest voorbij mag komen. Die ‘offset’ ligt bijvoorbeeld voor een actuele artiest als P!nk of Ed Sheeran een stuk lager dan voor bijvoorbeeld Michael Jackson of Madonna. Dit is één van de waardevolle tools in AerOn waarmee je je muziek nog meer kunt finetunen op basis van het dagritme en de smaak van je luisteraars. AerOn biedt een breed scala en opties, waardoor ons muzikale product is verbeterd. Ik ga er dan ook van uit dat het meer luisteraars en langere luistertijden oplevert.

 

Hoe heeft de Prism 4×4 viervoudige voiceprocessor bijgedragen aan de geluidskwaliteit van jullie uitzendingen?

Door de custom inregeling van de voiceprocessor klinken de microfoons vol en duidelijk. Hierdoor komen de diskjockeys zonder moeite boven de muziek uit, maar kunnen ze tegelijkertijd ‘diep in de muziek’- en verstaanbaar blijven. Ze moeten niet hun stem verheffen of de schuif verder open zetten, dat wordt als het ware allemaal geregeld de Prism van Symetrix. Ook is prettig dat de stemmen van bijvoorbeeld gasten die niet gewend zijn om dicht bij microfoon te zitten, worden versterkt tot het juiste niveau. De expander/noise gate zorgt er met de juiste instellingen voor dat daarbij ongewenste achtergrondgeluiden worden gedempt. Ook is bij deze unit de flexibiliteit een groot voordeel; je kunt de werking ervan met een blokdiagram in de bijgeleverde software helemaal opbouwen en inregelen naar wens. Verder is het natuurlijk super dat je dan meteen voiceprocessing hebt voor 4 microfoons die vervolgens allen identiek klinken.

 

Kan je enkele voordelen noemen van het gebruik van de Comrex Vh2 voor jullie uitzendingen ten opzichte van traditionelere methoden voor het voeren van externe gesprekken op radio?

We hebben hem zo aangesloten dat je twee lijnen kan bedienen op hetzelfde nummer van het apparaat. Wij kunnen nu met één nummer, twee telefoontjes ontvangen. Hiernaast kunnen we ook op één lijn uitbellen en tegelijkertijd kunnen we ingebeld worden. Het geeft ons dus veel flexibiliteit om externe gesprekken te voeren op de radio. Vroeger zaten onze diskjockeys nog wel eens te klooien met Skype of WhatsApp, maar de Comrex geeft ons de mogelijkheid om gesprekken van hoge audiokwaliteit te voeren, zonder dat de verbinding weg valt.

Kan je wat vertellen over een mooi moment die jullie hebben gehad dankzij jullie geavanceerde uitzendapparatuur?

Wat een leuk feitje is; alle mensen die binnen komen, of het nu mensen zijn uit de professionele wereld of een wethouder die de studio heeft geopend, iedereen is onder de indruk van de uitstraling van de studio. We hebben gekozen voor een warme ‘huiskamer’-uitstraling, omdat voor ons de sfeer in de studio belangrijk is. Aan de andere kant hebben we gekozen voor kwalitatieve en professionele oplossingen. We hebben lang gewacht om te investeren, maar we wilden het meteen goed doen. Het is dan erg leuk om daar complimenten over te ontvangen. 

 

Zijn er momenten geweest waarbij de technologie en de apparatuur jullie creativiteit in de programma’s heeft gestimuleerd?

Sowieso is de prettige werkomgeving stimulerend voor de creativiteit van de programmamakers. De combinatie van een gezellige, maar toch strakke- en professionele apparatuur zorgt ervoor dat de dj’s zich helemaal kunnen concentreren op de content en de uitvoering. Daarnaast hebben we ook voor creatieve oplossingen gekozen, zoals de mogelijkheid om buiten de uitzending om telefoongesprekken op te kunnen nemen in een audio-editor. Die kunnen we dan bewerken en via de Axia mengtafel later in de uitzending afspelen. Dit leidt tot nieuwe creatieve ideeën binnen het team om de uitzendingen nóg aantrekkelijker te maken.

 

Kan je enkele voorbeelden delen waarop de M!ka monitor- en microfoonarmen het comfort van presentatoren hebben verbeterd?

Diskjockeys willen vaak een beetje op en neer kunnen bewegen met de microfoon. De M!ka armen maken geen geluid, in tegenstelling tot de ouderwetse armen die we eerst hadden. Bovendien bewegen ze zo soepel, dat je de microfoon zelfs met een pink heen en weer kan bewegen. Er komt dus geen kracht bij kijken. Ik heb het woord ‘flexibiliteit’ al veel genoemd, maar ook hierbij is dit een groot voordeel. Of iemand de microfoon dichtbij wil hebben of ver weg, de mogelijkheden zijn er allemaal, zeker omdat onze omroep zowel de lange- als de korte versie heeft van de armen.

 

Wat maakt DMG Deurne uniek ten opzichte van andere radiostations en hoe heeft de apparatuur hierbij geholpen?

Wij hebben voorheen altijd gewerkt met een hele simpele versie van PCRadio Express. Nu, met AerOn is het een grote verbetering, omdat de mogelijkheden oneindig zijn. Daarnaast klinkt onze soundprocessing met de Orban Optimod 5500 erg goed. Dat maakt het hele radioproduct af richting de luisteraar. Door een custom setting hebben wij een luid, maar transparant geluid. Dit sluit goed aan op ons muziekformat en valt goed in de smaak bij onze luisteraars. Mogelijk upgraden we binnenkort naar een Optimod 5700i om voorbereid te zijn op eventuele DAB-uitzendingen en verder te kunnen finetunen.

 

Tot slot, kun je enkele toekomstplannen delen waarbij technologie een sleutelrol zal spelen in de groei van DMG Deurne als radiostation?

Wij willen in het kader van de streekomroep vorming de identiteit van de omroepen behouden, zodat we de binding met de luisteraars blijven houden zoals die nu is. Dit willen we doen door de omroepen op organisatorisch-, journalistiek- en technisch gebied verder te professionaliseren. Belangrijk voor onze toekomst is het behoud van onze identiteit en reputatie die we hebben opgebouwd. Daarbij speelt ook onze ‘branding’ van alle producten een grote rol. Al die factoren waarborgen we bijvoorbeeld met een huisstijlhandboek voor de nieuwsredactie, maar ook voor de radiomakers. Verder begeleiden we de medewerkers met workshops en coaching-sessies voor zowel de huidige vrijwilligers als de mensen die nieuw binnenkomen.

In gesprek met Ivo Boudewijns, Algemeen coördinator van DMG Deurne

 

Broadcast Partners
Winkelmand0
Er zijn geen producten in de winkelmand!
Verder winkelen
0