0 items
Selecteer een pagina

In gesprek met Ramona van WFM96

Is ‘radio’ nieuw voor je want dat zie ik niet direct terug op de website ramonavanzweden.nl?

Het maken van radio is compleet nieuw voor mij. Toch wel, ondanks dat ik al 25 jaar actief ben in de Zeeuwse mediawereld en landelijk op internetmedia. Al jaren presenteer ik op de regionale tv-zenders programma’s, maar dan met een zakelijk karakter of feel-good programma’s. Pre-recorded en live. Maar ik heb altijd al meer gehad met live. Ik vind dat schitterend: de voelbare ‘druk’ dat het wel goed moet gaan, want het is live. Dat geeft een enorme kick. Ook in mijn werk als presentator of dagvoorzitter is dat gevoel in je performance op het podium hét voor mij. Dus toen ik werd gevraagd om radio te maken was er voor mij maar 1 ding denkbaar: Ik wil alleen maar live radio maken!

Hoe ben je zo verknocht geraakt aan radio?

Voor mijn opleiding – inmiddels zo’n 25 jaar geleden – maakte ik de keuze om stage te lopen bij toentertijd StadsRadio Maximaal en Maximaal TV. Zo kwam ik voor het allereerst in het ‘radio wereldje’. Nou in aanraking komen in die wereld… Hoogstens mocht ik iets inspreken, omdat ze een vrouwenstem zochten. Dat soort dingen mocht ik doen voor ‘de heren radiodeejay’s. Ik was immers een stagiair. Toen mij bij de omroep een baan werd aangeboden werd ik betrokken in het bedenken en uitvoeren van tv-programma’s voor Maximaal TV en kwam ik automatisch in de wereld terecht van videoproducties. Maar wat die deejays allemaal deden in die studio’s bleef mijn intrigeren en boeien.

Kun je wat meer vertellen over je carrière in de radiobranche?

In maart 2020 brak de pandemie, veroorzaakt door het Corona-virus, door. Al mijn boekingen voor 1,5 jaar werden in 3 dagen tijd uit mijn agenda weggevaagd of on-hold gezet. Als ZZP’er ben ik afhankelijk van mijn werk als presentator, dagvoorzitter en presentatiecoach en maak je jezelf instant enorme zorgen: mijn hele handel donderde in elkaar. Na een half jaartje kniezen en bijkomen van de schrik zag ik beweging op de markt en een behoefte waar ik op ingesprongen ben: audioproducties maken. De wereld verplaatste zich naar het online communiceren. E-learnings creëren met beleving. Geen saaie instructieteksten lezen, maar een ‘digitale coach’ die met haar stem of door een video jou op weg helpt in de e-learning. Toen ben ik gaan investeren in apparatuur én kennis. In mijn huis heb ik op de zolderverdieping een studio gebouwd. Een ruimte waar ik zowel talking head videoproducties kan opnemen, maar ook voice-overs en podcasts met professionele audioapparatuur. Dat inspreken en ‘spelen’ met mijn stem en audio vond ik gelijk leuk en triggerde mij in mijn creativiteit. WFM96 radiodeejay Patrick Gabriëlse, die minstens 25 jaar radio maakt op en voor Walcheren, vroeg mij al een aantal jaren: “Heb je zin om eens radio te gaan maken? Ik denk dat jij dat goed zou kunnen.” Maar altijd antwoordde ik keer op keer nee, ik had het te druk met mijn bedrijf. Een half jaar geleden zei ik ‘ja’. De studio met al die audioapparatuur lonkte naar mij: wij kunnen samen zoveel meer. Ik had begeleiding nodig, een radio-podium: een speeltuin waar ik ideeën uit kon proberen. Maar ook plat gezegd ‘op mijn bek kan gaan’, daarvan leren, finetunen en opnieuw uitproberen. Leren, big time alles leren. From scatch. Patrick Gabriëlse werd mijn eerste coach. Hij nam mij mee de WFM-studio in Vlissingen in en liet mij in vogelvlucht zien waar het één en ander aan knoppen en faders voor zijn en go! De eerste keer heb ik 2 uur lang alleen maar platen en jingles doorgestart. Geen woord in de ether gezegd. Ik moest er feeling mee krijgen, ik had immers 0 ervaring met de techniek van de radio. “Voor de volgende keer bereid je 3 stukjes aankondiging voor een plaat voor”; zo luidde coach Patrick zijn opdracht. Ik dat natuurlijk netjes zoals een goed radio-leerling betaamt uitgevoerd. De week erop ging de schuif van de microfoon al gelijk na de uuropener open en Patrick zei: “Ga je gang, zeg de luisteraars maar gedag en vertel iets leuks. Je gaat gewoon 2 uur lang zo nu en dan praten.” Dat dit niet de afspraak was maakte hem weinig uit, Patrick haalde mij uit mijn comfort zone en wist dat ik dat aan kon. Stijf van de spanning stond ik daar voor de microfoon. De volgende dag had ik spierpijn op plaatsen in mijn lijf waarvan ik niet eens wist dat ik daar spieren had.

Hoe bevalt het als vrouw in een (toch wel merendeels) mannenwereldje?

Het radiomaken in een toch merendeels mannenwereldje daar ga ik goed op. Altijd al, ik kies van nature vaak de branches waar mannen veelal in de lead zijn: sterrenchefs, defensie, infrastructuur of bestuurlijk niveau. Ik merk dat ik respect afdwing bij mijn radiocollega’s dat in mijzelf verdiep in de techniek, hun stijl van presenteren, maar zeker mijn eigen koers vaar. Ik steek veel tijd en energie in het leren radiomaken. Dat kan alleen maar door mijzelf open op te stellen en niet te doen alsof ik alles al weet. Dat gaat niet werken. Ik heb hun simpelweg nodig. Dus investeren in eigen tijd en eigen middelen. Maar ook jezelf blijven en soms de draak steken met die mannenwereld is typisch een actie voor een vrouw: de studio ‘opleuken’ met handige spulletjes voor in de strakke studio-inrichting. Wekelijks doop ik mijzelf voor een radio-item om als de Studio Stylist. Van bierdop-shooter, zingende catus tot een zelfroerende mok; ik probeer live alles uit. Alles om het leven van mijn collega’s een stuk makkelijker te maken én de studio leuker. Dit levert op de radio hilarische taferelen op, vooral de spin-off is geniaal. Diezelfde week gaan de live deejays op zoek in hun programma naar het item van de week en kraken dit dan veelal flink af. Die chemie over en weer is de fun van het apart met elkaar radio maken. Het schept een band met elkaar en voor de luisteraar is die chemie voelbaar. Je merkt dan het is daar 1 WFM-club, die hebben het gezellig met elkaar.

Welke tip heb je voor vrouwen die de radiobranche interessant vinden en een start willen maken?

Mijn tip voor vrouwen die radio willen maken en daarin ook een serieuze stap willen maken, zou hetzelfde zijn aan mannen. Bekijk voor jezelf qua stijl en muziekformat tot welke radiozender je het meest aangetrokken voelt. Trek de stoute schoenen aan en loop eens mee bij die zender. Er is zoveel dat je zou kunnen doen: technicus, live radiodeejay, audiovormgever, voice track deejay. Kies wat jou het leukste lijkt, waar jij jezelf in kwijt kan. Is dat radiodeejay, vind dan een audiovormgever die begrijpt welke sound, stijl en gevoel jij aan de luisteraar wilt meegeven bij jouw items, jingles en powerintro’s. De samenwerking met een audiovormgever is van essentieel belang als je snel wilt doorpakken naar een professioneel klinkend radioprogramma. Zeker als je niet beschikt over de know-how in het maken van remixen. Als de professionele vormgeving er is ‘dwingt’ het jou als startende radiodeejay om te levellen naar dat niveau. Een tweede tip is juist het subtiel inzetten dát je vrouw bent, als dat overigens past bij wie jij bent. Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat je alleen maar vrouwen-muziek moet draaien. Maar onderwerpen benaderen vanuit een vrouwelijke invalshoek, eens een boost aan women empowerment geven of de dagelijkse struggles met je puber-kind vertellen kan zo herkenbaar zijn voor een luisteraar. Daardoor krijgen ze een band met jou.

Welke doelgroep bedient WFM?

WFM96 richt zicht op Walcheren op de doelgroep van 30 tot 60 jaar. Maar we hebben inmiddels al gemerkt, dat door onze gevarieerde muziekmix, ook buiten deze doelgroep de muziek gewaardeerd wordt.

Hoe vind je het als radiovrouw bij WFM, kan je bijvoorbeeld rekenen op veel steun van je collega’s?

Programma maken in je eentje is een bijzonder iets. In de ether doe je het uiteindelijk alleen. Zelf de voorbereiding, zelf de techniek, zelf het presenteren in de ether en daarbij sta ik echt alleen in de studio. Maar om mij heen is er support en voel en merk ik dit ook. Allereerst was er gelijk het vertrouwen vanuit de stationsmanager en het bestuur in mij als media vakvrouw, terwijl ik nog geen radioknop had aangeraakt. Dan krijg je de ‘speelruimte’ in 2 live uren die ik zelf creatief mocht invullen met de randvoorwaarden rekening te houden met het gekozen muziekformat en de gedragsregels in de ether. Maar door die vrijheid werd ik in staat gesteld om magie te maken op de radio, creatief er alles uit te halen. In die creativiteit wordt meegedacht. Hardop sparren met Patrick (mijn 1e coach), maar ook met de stationsmanager. Daarnaast de collega’s die interesse tonen, het echt leuk vinden dat je er bij komt en het ook kenbaar maken het tof te vinden juist dat je een vrouw bent, dat heel stoer van je vinden. Daardoor echt zo iets hebben van: onze zender heeft tenminste een vrouwelijke deejay en een die ook nog eens zélf de techniek doet. Los van die support door collega’s wordt ik gesterkt door de support en coaching van mijn audiovormgever Lex ‘The Dutch Guy’. Als ervaren radiodeejay absorbeer ik al zijn kennis en tips en pas ik deze gelijk de week erop toe in de uitzending. Zo iemand op de achtergrond sterkt mij enorm in mijn rol als deejay en het gekozen programmaformat.

Wat zijn jouw persoonlijke doelen als radiovrouw voor de toekomst?

Geen flauw idee, want altijd als ik een doel heb bereikt dan verleg ik deze weer. Zo blijf ik altijd hongerig naar nog meer te kunnen en te weten. Ik wil sterker worden in het produceren van eigen audiovormgeving. Nóg meer de interactie met de luisteraar vinden, waarbij ik mijn ervaring en kwaliteiten als tv-presentatrice wil inzetten. Daarmee bedoel ik het live radio maken met camera als in een livestream. Radiodeejays maken radio en als viewer kijk je mee. Ik ben niet bang voor de camera en kijk de viewer zo nu en dan tijdens mijn verhaal ook echt aan. Dat wordt niet tot nauwelijks gedaan door radiodeejays. Je kan ook écht voorwerpen laten zien en demonstreren, terwijl je de luisteraar die alleen luistert op dat moment zijn/haar/hen fantasie prikkelt om te visualiseren wat er allemaal gebeurd. Ik wil vernieuwend zijn in een andere manier van radiomaken, nóg meer op die visuele beleving zitten door het gebruik van livestreams en daarbij mijn creativiteit prikkelen waardoor je entertainment brengt aan de luisteraar én kijker. Daarnaast wil ik de techniek veel beter onder de knie krijgen. zodat ik net zo goed wordt als mijn mannelijke collega’s 😉
Broadcast Partners